tisdag 9 juli 2024

Om mina sysslor idag, innan dagens glas rosé


Den här bilden låg ute på instagram igår! Det firades i Insjön, att huset nu är sålt, allt är skrivet och klart. Den 1 november ska dom nya ägarna flytta in. Dottern har nog varit lite vankelmodig i känslorna, eftersom alla människor sagt;  -VA, hur kan ni sälja det där fina huset?? Men igår när de nya ägarna kom över och dom gick runt tillsammans, så tyckte dottern att det kändes så rätt. Det är tydligen en trevlig liten familj som i flera år letat hus i Dalarna och nu äntligen hittat rätt. Dom kommer att förvalta och älska huset, precis som alla vi gjort. Och det känns bra även för mig. Så nu börjar ett nytt kapitel, och det blir spännande att följa husbygget, som tv-programmet "Husdrömmar" fast i verkliga livet. Kanhända dröjer det ett tag innan det dricks champagne och äts löjrom till nästa gång.... Dom kommer mer att få det som min dag...


som varit långt ifrån champagne och löjrom. Jag har hållit på i den här "rot-gropen", med spett, sekatör, stor spade och liten spade och kämpat. Men det här trädet har stått här i säkert 50 år, så det tänker inte släppa taget så lätt minsann. Har nog fällt en och annan svordom under dagen, men samtidigt imponeras jag av styrkan i rotsystemet, och tänker att jag hoppas att mitt liv också kommer att vara så här-att jag inte släpper taget utan motstånd. Nu på slutet rann svetten ner i ögonen och sved, så jag gav upp för idag och tog en dusch.
Fick även en liten paus vid lunchtid, när yngsta dottern kom hem och satt ute i trädgårdsmöblerna och jobbade via datorn. Hon ville ha lite hjälp av sin gamla mamma, att välja fotografier för höstens skjortor till e-handeln. Målgruppen är ju runt min ålder, så hon tyckte att jag var rätt person att fråga. Att hon kom hem, gjorde också att jag inte valde kaffe och vaniljbulle till lunch. Hon äter betydligt nyttigare, så jag svängde ihop en spansk omelett på det som fanns i kylskåpet och så drack vi iskaffe efteråt.
Fick också ta en promenad med lilla vovven, eftersom dotterns lilltå var blå-lila och uppsvullen efter att hon fastnat med den i en dörr, hon linkar fram och har ont. Inte blev hon tröstad av att jag nämnde att jag råkat ut för samma sak och fått en spricka i lilltån, det tog flera veckor innan det var läkt....
 
Maken har haft ledigt från trädgårdsarbete idag, han är i Eskilstuna och spelar golf med kompisar.
Nu ska jag hälla upp ett glas rosé-vin och gå ut och sällskapa dottern som sitter kvar i trädgårdsmöblerna med jobb-datorn. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar