torsdag 11 juli 2024

Kultur-dag



 Två bilder från den s k "framtidsskogen". Maken och jag kom idag, äntligen, iväg till Nordiska Museet och fick se utställningen "Nordbor", en utställning som berättar om människorna och livet i Norden genom 500 år. Den var omfattande och med många besökare. Vi fick lov att ta en paus mitt i, dricka lite kaffe och ta varsin macka, för att orka igenom hela. Så sevärd, även om man litegrann, ändå känner till lite flyktigt om varje århundrade, men här fick man en mer omfattande bild, tillika personliga "människoöden" som gjorde mycket till historien.

Vi tillbringade nästan 4 timmar på denna utställning, Sen tog vi en promenad längs Djurgårdens stränder, tog Folke Bernadottes bro över till Gärdet, följde Djurgårdsbrunnskanalen och vidare Strandvägen in till City igen. Hade först planer på att äta middag i Stockholm, men klockan var bara 16 när vi kom in i citykärnan, och jag tyckte det kändes för tidigt. Så det blev pendeln hem till Uppsala och jag lagade till en Fläskfilé-pasta med saffran och grönsaker, som jag tror slog restaurangmenyerna med hästlängder. Dessutom fick vi sitta i lugn och ro ute i trädgården, och sommarkvällen var ljum och ljuvlig!

Hela dagen blev ett skönt avbrott till "straff-arbetet" i trädgården!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar