torsdag 25 juli 2024

En slags herbarium


 Nä, så kan man nog inte kalla det! Jag minns när jag verkligen gjorde ett herbarium en gång i tiden, det var en skoluppgift, och min mamma tyckte det  var jättekul och gick in för det med liv och lust. Vi cyklade till stadsskogen och plockade en massa växter, som vi sedan lade på pressning i det gamla uppslagsverket som stod och samlade damm i  bokhyllan.

Men det jag pratar om idag, är betydligt äckligare! Jag har länge sett, men blundat för det.

I vårt sovrum har vi en rullgardin, en vit, som jag tryckt svalor på i svart. Mellan de svarta svalorna kryllar det av små fläckar i lite  varierad storlek och form. Tittar man på lite närmre håll så ser man att det är pressade insekter blandat med insektsbajs! Ja, jag sa ju att det var äckligt!! I och för sig, kanske man kan tänka att det är passande eftersom svalor ofta flyger och fångar sina insekter/mat i luften. Men, nej, det är verkligen bara äckligt!

Idag tog jag tag i eländet och försökte gnugga bort med trasa och såpa. Det försvann inte till 100 %, men blev i alla fall bättre. Och då passade jag på att putsa fönstret och vädra gardinerna också.



Här är lilla vovven på dagens eftermiddagspromenad. Vi gör tre promenader om dagen. En på förmiddagen, en på eftermiddagen och så en sista på kvällen innan vi går och sover. Hon går inte fort numera, men kan gå relativt långt. Det varierar mellan 3-8 km per dag beroende på dagsform. I den här värmen hänger tungan ute mest hela tiden (vilket den i och för sig gör jämt, eftersom hon saknar tänder i underkäken fram...). Dagens eftermiddagspromenad varade i två timmar och då avverkade vi 4 km, så där är hastigheten (eller ska jag benämna det långsamheten...) I morgon har hon varit här i två veckor, och om planen stämmer ska hennes riktiga matte komma hem och hämta henne. Det är trevligt med hundar, men oj så låst man blir, så nu ska det bli skönt att vara hundfri! Ett längre tag, hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar