måndag 22 juli 2024

Mygg-biten och Rygg-sliten


 Efter tre timmar i skogen var jag riktigt trött i ryggen och det kliade över hela kroppen. Det frestar på att gå böjd och plocka blåbär och flugor, myggor och inbillade fästingar gör sitt för att det ska klia. Men trots detta, så är det ändå en lisa för själen att vara ute i skog och mark. Det är något med doften, lugnet, ljuden och atmosfären! 

Gårdagkvällen blev vi spontant bortbjudna på middag. Och vem kan tacka nej till grillade rödräkor och pilgrimsmusslor tillsammans med en chili- och tomatpasta? 


Tidigare under söndagen, så hade maken "roat sig" med att olja in staketen som omgärdar vårt lilla radhus. Han gick där med hörlurar och lyssnade på sommar och bar sin t-shirt med texten; "Livet är inget för amatörer", som är ett citat från August Strindberg. Vad han nu ville säga med det? Vi är väl alla amatörer i våra liv, eftersom vi aldrig varit med om det tidigare....


Och en kvinna som varit med i 78 år, det är min kära syster, som hade födelsedag i går. Jag plockade fram ett foto från 1962, då var hon 16 år och jag 4 år. Numera är åldersskillnaden utsuddad. Hon är en ovanligt fräsch 78-åring, och jag en ganska ordinär 66-åring. Men fotot är underbart tids-typiskt. Se hennes frisyr med tuperat hår, hårband och kort lugg. Se eye-linern och den breda stickade kragen på kappan. Och se de gamla bilarna i bakgrunden.
Det blev inget födelsedagsfirande eftersom hon bilade upp till sitt hus i Orsa Grönklitt, men vi språkades vid på telefon.

Nu tror jag även maken är klar med sin blåbärs-rensning. Han plockade mer än dubbelt så mycket blåbär som vad jag gjorde, men han använde plockare och har nu stått ett par timmar och rensat. Själv kunde jag bara hälla mina bär i småpytsar och stoppa direkt i frysen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar