måndag 29 januari 2024

Drömhus - Husdröm

 


Vi har precis tittat på säsongspremiåren av tv-programmet Husdrömmar, ett favoritprogram. Å ena sidan är man hänförd och imponerad av alla entusiaster som hittar projekt att ta tag i och färdigställa. Å andra sidan fattar man inte hur dom har råd eller hur dom orkar. 

Och samtidigt, som jag sa till maken i kväll efter att programmet var slut; Fy vad vi är tråkiga!! Vi bor här i vårt 70-talshus, och det är funktionellt och praktiskt men inte har det varit vår "dröm"?!! Borde vi inte göra något NU?! Vi har väl också drömmar? Jag t ex, drömmer ju om en sjöbastu. Om en köksö. Om en eldstad. Om ett hus "med själ".

Men frågan är om jag har orken och entusiasmen som krävs..... Och VAD drömmer jag egentligen om? För jag vill inte ha något nytt och modernt hus. Jag vill inte ha någon "öppen planlösning". Men där ska finnas plats för stora söndagsmiddagar, för  barnytor med lek, för gästövernattningar, för skapande.....

Lever jag kanhända i en drömvärld? Alltså inte en realistisk husdröm?

Borde jag kanske rentav nöja mig med det jag verkligen älskar; dvs en och annan tält-natt som verkligen kan generera "sjö-nära boende".....

Sådana tankar fick jag i kväll. Men jag får väl sova på saken och förmodligen vaknar jag upp i morgon bitti och är nöjd med vårt 70-talsradhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar