tisdag 23 januari 2024

Handarbete


Det bästa jag vet är att kunna hålla på och skapa i textil med mina händer! Handarbete! Jag skulle nog kunna ägna mig åt det hela tiden, dygnet runt, utan att ledsna. För det finns ju så många olika tekniker, så många olika typer av material att ägna sig åt!
I söndagskväll satt jag och färdigställde ett par små "skor" åt yngsta barnbarnet. Det är fårskinn i sulan, tovad ull i överskon, monterat med langettstygn som sedan virkats ihop för att avslutas med en stickad resår. Nu ska jag bara ut på stan och införskaffa små snörlås, så att jag kan trä i en snodd och få "skon" att sitta fast på en liten bebisfot.



Och idag, efter att jag förskedat, hjälpte maken mig att dra på en mattvarp i vävstolen. Jag klippte ner handduksväven i går och nu är det dags att väva trasmattor!

I morse tackade jag även jag till en plats på Mora Folkhögskola och en sommarkurs med Karin Derland, den duktiga brodösen, som jag ansökt till för tredje gången. I år  var det dags, så veckan efter midsommar ska jag ägna en hel vecka åt broderi.
Och i går bestämde jag och en god vän att vi ska åka på fårfesten i Kil i slutet av februari! En mässa jag velat åka till i flera år. Tyvärr missade jag att anmäla mig till en dagkurs jag ville gå, men jag får se detta första besök som en "sondering av terrängen" till kommande år.
Som sagt, det finns så mycket roligt att göra vad gäller handarbete!
Att handarbeta skingrar också tunga tankar! För plötsligt känns det som att cancer härjar överallt. Har en vän som idag amputerat bort sin fot, pga elakartad tumör i fotleds-skelettet och maken ringde en arbetskamrat idag som fått diagnosen och var på väg på cellgiftsbehandling. 
Det är så oerhört många som drabbas. Man får vara tacksam så länge man klarar sig undan!
Kanske är det bara en tidsfråga....

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar