söndag 29 januari 2023

Inget äppelvin....


....men hundar och ungar har präglat/präglar denna helg! 
Har tillbringat lördag- och söndag förmiddag med två av barnbarnen och så lilla vovven. Vovven har jag fortfarande vid min sida och i eftermiddag ska jag ta tåget upp till Insjön och vara hundvakt även åt bulldoggen Frasse denna vecka, kanske även nästa.
Och mitt i mina göromål så dök den här låten upp i mitt huvud. Minns att jag alltid avskydde Alf Robertssons låtar när jag var barn/tonåring och brukade följa svensktoppen. Nu sökte jag upp den på You Tube och upptäckte att han faktiskt har en fantastisk röst och dessutom såg han riktigt bra ut. Men texten...... Njaej, den är fortfarande inte riktigt i min smak. I mitt tycke sentimentalt dravel utan rytm till melodin. Förlåt om jag gör någon ledsen nu, men vi har ju yttrandefrihet i det här landet..... 
Och något har den väl ändå gjort med mig, eftersom textstrofen fastnat i mitt huvud!

Känslomässigt har jag faktiskt känt mig "lite låg" hela helgen. Vet inte om det är efterdyningarna efter de två begravningar jag nyligen bevistat. Eller om jag börjar bli lite lik min gamla mor, som vissa morgnar när hon vaknade sa att hon kände sig ledsen, utan att förstå varför.
Igår kväll, medan potatisen kokade, provade jag att muntra upp mig själv och tog en liten svängom i köket till Abbas Dancing Queen, med lilla vovven i famnen. Lilla vovven tycktes dock inte uppskatta det lika mycket som jag. Men dansar vi inte för lite nuförtiden?! Det var vansinnigt roligt att dansa bugg eller för den delen gammeldans och foxtrot. Maken och jag var riktigt samspelta på dansgolvet, och har varit ute en hel del. För typ 100 år sen..... Nu är han mer "dansant" på långfärdsskridskorna, den här helgen har han lett turer båda dagarna. Men han ska komma hem i tid för att skjutsa mig till tåget. 
Återkommer nästa gång från Dalarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar