fredag 6 januari 2023

Hedra eller häda?


 När alarmet ljöd 06.40 i morse möttes jag av en magnifik fullmåne som lös in genom sovrumsfönstret. Sen hade jag inget för att jag klädde mig och cyklade till gymmet. Tänkte inte på att det är en röd fredag, så gymmet öppnade inte förrän klockan nio! Fick istället cykla hem och brygga te och titta på när maken gjorde sig iordning för att vara skridskoledare. Främjandet skulle till Harg idag och man behövde ledare. Så då ställer man upp trots att man inte är helt frisk. Och jag håller bara tyst med mitt tyckande om det, vet att det är bäst för familjefriden....

När huset blev tyst och tomt tog jag mig an den nya datorn igen, och gissa vad?! Jag sitter i detta nu och skriver just på den. Har lyckats föra över så gott som allt och känner mig mer än nöjd! Och duktig!! Självförtroendet är på topp igen!

Dessutom har jag varit på ett roligt gympapass där ledaren hade god taktkänsla och inlevelse. Hon kallade oss för "karameller" - jag tror i peppande syfte.....



Några foton från dagarna som gått tillsammans med barnbarnen. Vi har gjort rebusar och träffat kusiner, åkt skridskor, läst högläsning, lekt "Farfars kalsonger",  tittat på Mr Bean och Sune firar midsommar, busat i skogen, påtat halv-vantar och byggt lego. Igår kväll när föräldrarna hämtat hem sina små telningar så städade jag huset och passade på att plocka bort allt julpynt. Lite röda gardiner, blommor och dukar får vara kvar januari ut, men tomtar, änglar, bockar och annat pynt göre sig icke mera besvär!

Alltmedan mörkret sänker sig och snön faller ska jag nu krypa ner i ett varmt skönt bad tillsammans med en badbomb som jag fått. Så kan man också hedra trettondagen. Kom på mig själv med att nynna på "Rövarvisan", men det kanske mer är att häda än att hedra. En av de tre vise männen hette visserligen lika (Kasper) men de andra två hette Melker och Baltsar. Och man får nog inte kalla dom för rövare heller..... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar