torsdag 3 februari 2022

Morotskakans dag!


Inte visste jag, när jag vaknade i morse, att det är Morotskakans dag idag!
Inte heller kom jag ihåg att min eftermiddagslektion var inställd för att klassen skulle på teater.
Så det blev en bonus med en lektionsfri eftermiddag!
Jag cyklade hem i strålande solsken. Drack en kopp kaffe och fick med mig dottern ut på en lunchpromenad, innan hon måste ut på Teams på ett eftermiddagsmöte.

Och då satte jag igång med storstädning! Dammtorka, våt-torka, dammsuga, putsa och feja. Och sen tog jag itu med att baka bröd och en morotskaka. 
Nu har jag hunnit bada, vi har ätit middag och så småningom blir det kvällsfika.
Med morotskaka förstås!


Morötter är nyttiga! Man får i sig betakaroten som omvandlas till A-vitamin. Dom har ett högt innehåll av kostfibrer som är rena guldet för matsmältningen. Antioxidanter och mineraler, vitamin B, C och E.

Sen kanske det hade varit ännu bättre att bara knapra på själva moroten, istället för att riva den ner i en ägg-socker-mjöl röra, grädda den och bre över socker-smör-färskost-röra.......
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar