fredag 18 februari 2022

Årets första grillkväll!


På förmiddagen fick jag en undran från svärsonen om vad jag och maken hade för planer till kvällen.
Han hade köpt en massa kött och undrade om vi skulle äta tillsammans, hemma hos oss.
Ok, mina enda planer var att ta ett fredagsbad, korka upp en flaska bubbel och laga till en Hälleflundra som jag köpt. 
Kan ju säga att det blev ändrade planer!
Ikväll har vi avklarat "säsongens" första grillafton!
Runt bordet trängdes nio personer. 
Jag hade rört ihop dragon- och vitlökssmör, kokat en rödvinssås, blandat sallad, dukat och korkat upp vin. Sen satt jag bara till bords och njöt.
Elden från grillen sprakade i den mörka februari-natten, termometern kröp under nollan. Men ryggbiffen och entrecotén serverades rykande heta på tallriken tillsammans med en trevlig Chanti  i glasen. Stämningen runt bordet var god och jag landade i att sportlovet står för dörren!

Sedan en och en halv timme har folk gått hem till sig. Maken tog en värktablett och kröp till sängs. Jag ska ta itu med undanplockning och disk. I morgon är en ny dag. Barnbarnen ramlar in här på förmiddagen och ska stanna till söndag kväll.
Återkommer när dom åkt hem!
Trevlig helg!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar