måndag 23 augusti 2021

Yin och Yang och Ljung och Jag

Yin och Yang en skuggig och en solig sida av ett berg. Olika sidor, men ändå samma berg.

Yin- det svarta fältet med den vita punkten står för kvinnlig energi, mjukt, passiv, långsamt och kallt. Kopplas ihop med månen, vattnet, jorden och natten.

Yang- det vita fältet med den svarta punkten står för manligt, kraftfullt, snabbt och varmt och identifieras med solen, elden, himlen och dagen.

Yin och Yang bär kompletterande krafter och är inte motstående. Allt i livet är yin och yang och ett samspel mellan dessa energier skapar balans och harmoni. Båda är lika viktiga. Ytorna är som två vågor som flyter ut i varandra, där den ena slutar tar den andra vid och detta omlopp är oändligt. Allt handlar om balans och beroende trots olikheter.


I naturen får man allt det där, både yin och yang. När man tar sig tiden att vara i naturen så hamnar man i balans. Idag cyklade jag ut med en påse och en avbitartång och plockade på mig knippen av ljung. Det luktade gott i skogen, det var soligt och med den där lite mer krispiga luften som kommer med hösten. 


Sen satte jag mig i trädgården med ståltråd och halmstomme och band en ljung-krans. Långsamhetens lov.  Det är lyx att kunna ha tid att skapa något som är så förgängligt. Det är balans. Det är yin och yang. Det är ljung och jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar