lördag 7 augusti 2021

Vart tog sommaren vägen?

Vi hann inte mer än komma hem igår kväll förrän vi "blev med hund". 
Yngsta dottern har råddat med sin systers/äldsta dotterns möhippa, som går av stapeln denna helg, och vi passar lilla vovven under tiden. Hon är ju uppfödd i vårt hus och vi kan nog räknas som extramatte och extrahusse, hon trivs bra här. Hon har sin korg att ligga i och hon känner oss utan och innan. Och vi henne.
Det var bara det att just i natt blev hon magsjuk!
Jag la mig vid 23-tiden och hade svårt att somna. Kände mig instängd efter tältnätterna. Lilla vovven kom upp vid 24-tiden och ville ligga under täcket, ihoprullad mot min svank. Men efter en timme så blev hon för varm och hoppade ner. Efter en stund gnällde hon och ville upp igen. Sen satt hon bara upp, kom inte alls till ro. Vid halvtvå tiden hoppade hon ner, sprang nerför trappan och jag hör hur hon plötsligt låter konstigt ifrån vardagsrummet.
När jag kommer ner har hon precis spytt på vardagsrumsmattan!
Jag torkar spya och släpper ut henne i trädgården.
Sen hämtar jag täcket och lägger mig i vardagsrumssoffan. Lilla vovven krånglar ner sig bredvid. Ligger på min arm, med sitt huvud alldeles nära mitt. 
Andedräkten lukar sur spya.....
Efter en halvtimme är det dags att släppa ut henne igen. Den här gången sätter jag ner foten i något kallt, vått och klibbigt.
Hade tydligen missat en spya på mattan......
Så där höll det på. Jag släppte ut henne för att spy 6-7 gånger i trädgården och sen skulle hon ner under täcket på soffan, ihoprullad på min arm. 
Förutom spya luktade hon nu dessutom kall, blöt hund efter att ha varit ute i daggvått gräs.....
Vid fem-tiden var det värsta över och vi somnade båda in i någon slags dvala fram till klockan 8.


Märkligt pigg och alert på förmiddagspromenaden ändå. Och när vi kom hem ville hon ha mat.
Vid 12-tiden kom regnet.


Och jag lider med möhippe-gänget som håller till i Häringe slott och skulle ha en massa utomhusaktiviteter. 
Men här på bilden har möhippan bara startat, med brunch på Salagatan.
Jag åkte dit och röjde när alla tjejer dragit iväg.
Fick nyss en bild från bastubad med efterföljande dopp, så jag antar att dom ändå har det mysigt och skoj.
Maken och jag har ägnat oss åt undanplockning och tvätt, och nyss tittade vi på varandras sommarfoton och tog en eftermiddagsdrink.
Regnet smattrar mot fönstren och stearinljusen är tända.
Vart tog sommaren vägen?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar