fredag 13 augusti 2021

Vi firar livet!


Tidigare i veckan fick vi en inbjudan till en träff med att skåla i bubbel hos en granne. För att fira livet! Vi bor i en radhuslänga på en gata där det är ca 100 hushåll. Längorna hör ihop 2 och 2, och kallas för gränder. Varje gränd består av 12 bostäder/familjer. Vi brukar ha gemensamma grändfester i samband med skolavslutning och så har vi gemensamma "städ-dagar" då vi ses och brukar fika ihop efter avslutat arbete. Vi har s k "grannsamverkan" och det råder en god stämning oss grannar emellan.

Så vi var ganska många som slöt upp hos Anderssons ikväll efter klockan 18. Det var sagt att "vid dåligt väder" skulle vi byta datum. Nu var vädret bra hela dagen, ända till kl 17.45 när himlen öppnade sig. Då tyckte vi alla att det var försent att ställa in, så värdparet drog ut markisen och vi fick börja med att trängas en smula, men vartefter kvällen fortskred så lättade molntäcket och vi kunde sprida ut oss.

Möten människor emellan är verkligen guld värt! Vi hade jätte-trevligt!  Jag blev sugen på att göra en liknande inbjudan vid advent runt en eldkorg!

Jo, det klarnade upp och nu är det tredje kvällen i rad som jag går ut i trädgården och står och glor upp mot himlen! Jag hade förväntat mig att få se ett stjärnfall! Dom skrev i början av veckan i tidningen att man skulle ha stor chans att få se jättestora stjärnstoff sväva över himlavalvet onsdag-fredag. Kanske passar dom på att falla/sväva senare än vad jag orkat vara vaken och titta. För jag har bara sett grå-blå himmel och någon enstaka, stillastående stjärna.

Men man får vara nöjd ändå. Det är faktiskt fredag den 13 idag, och allt har gått bra. Med eller utan stjärnfall. Jag har ju t om fått vara med om att skåla för livet! Livet som inte är så självklart för alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar