torsdag 26 augusti 2021

Det är nu drömmarna väntar på vind



 Nu har jag haft en vecka med lektioner och träffat alla elever som jag ska ha under höst-terminen. Det är i stort sett bra grupper, men visst finns det utmaningar.  Jag gör allt för att skapa så bra relationer som möjligt, och för det mesta går det, men det finns individer som det inte går att komma under skinnet på.  Det finns elever som jag kan bli riktigt arg på och ha svårt för. Men de flesta är trevliga och vill väl.

Och ett gott betyg för att man lyckats med relationsskapande är ju att eleverna kommer tillbaka och hälsar på, trots att dom gick ut för två år sedan. Så var det häromdagen, när en elev från "min gamla" klass kom upp och stod och pratade jättelänge. Sådant värmer.

Så jag har nog varit på rätt ställe ändå. Trots att jag när jag startade för 22 år sedan tänkte att; -Här ska jag inte stanna till pensionen. Ett tag drömde jag om att starta café. Jag har kikat på andra lärartjänster, på andra grundskolor, inom vuxenvård eller på folkhögskolor. Men jag blev kvar, och det ångrar jag inte. Det som varit roligt och lite av min drivkraft har varit utbildningarna på Ullakademin i Årjäng och Broderiakademin i Storvik.  

Och nu är det dags att se framåt. Jag citerar klok-ord från Sofia Sievertsdotters "Good Letter" som kom i mejlkorgen idag:

"Vad längtar du efter och vad har du slutat att göra som du älskar att göra? Vad ger dig en känsla av lycka och av att vara fullt levande? Vad skulle du skala bort och vad skulle du lägga till? Vad har du lärt dig om dig själv i sommar som du ska applicera på ditt liv i höst`

Hösten är en tid för nystart, men också en tid att skapa en tydlighet kring vad du aldrig mer vill göra, vad som dränerar dig och vilka förändringar du måste göra för att leva ett långsiktigt hållbart liv. Du har alla svar inuti.

Lever du för tryggt eller med för yviga gester? Smular du sönder dina dagar eller ger du dem inte tillräckligt med värdefullt innehåll? Vill du skapa mer luft och ett  större lugn i livet, eller behöver du mer mod, stimulans och aktivitet?

Lyckan och hållbarheten finns i närvaron, när du följer hjärtat och lyssnar på vad som är sant för just dig, just här, just nu. Gårdagens nej kan vara dagens ja eller tvärtom.

Du har tillåtelse att växa, omvärdera och prioritera det som ger dina dagar och ditt liv ett skimmer. Du är menad att välja det som läker, frigör och öppnar dörrar till dina drömmar, för då har du också mer att ge till andra.

Vi får bara ett liv och för varje dag som går har vi mer liv bakom oss än framför oss. Vi vet inte hur många fler höstar vi får uppleva, men det gör årets höst desto mer värdefull.

Det är nu drömmarna väntar på vind."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar