onsdag 18 november 2020

Kantareller i november och stearinljus som belysning

 Jag vill ha mina morgnar lite soft. Först rullar jag ut yogamattan och gör mina ryggövningar. Sen går jag ner i köket och dricker uppvärmt vatten, som en slags inre dusch. Jag tänder inga lampor bara ett  stearinljus. Sätter på skön, lugn musik på svag volym, äter frukost och ögnar igenom tidningen. Så den sista koppen te tillsammans med några varv på min stickning. Sen kan jag gå och fixa iordning mig.

Maken gör det annorlunda. Han stiger upp och gör sig iordning. I köket tänder han lysrör och taklampa, äter frukost och läser tidningen sida upp och sida ner. Sen borstar han tänderna tillsammans med ett korsord innan han cyklar till jobbet.

Fast just idag behövde han inte åka till jobbet. Varannan onsdag är han ledig, och idag har han fixat med brandskydd på vinden, tömt musfällor, vädrat vinterkläder och varit ute i skogen och plockat kantareller. 

Kantareller i november!

Det fick bli en svampsås till köttfärsbiffarna ikväll. Och vid middagsbordet enas vi, där räcker det med stearinljus som belysning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar