söndag 1 november 2020

Låt tiden ha sin gilla gång!


Så är november månad här. Mörk och oansenlig, lite trist, tyckte jag förr. Sen träffade jag min Kjell och det blev en födelsedag att fira i november, och så fick vi våran Karin och det blev ännu en födelsedag att fira. Så med lite guldkant kan något trist förvandlas till något trevligt!

Maken drog tidigt iväg till Gräsö för att hjälpa en kollega att dra upp sin båt. Jag stod och stekte lammkött till kvällens ragu när barnbarnen stormade in genom dörren. Inget blir långtråkigt med en 5 och en 6-åring innanför husets väggar. Vi har varit på fotbollsträning pch lekt i lekpark. Jag trodde att jag tappat mina hemnycklar och vi gick fram och tillbaka och letade nycklar på ställen där jag kunde tappat dem, tills jag hittade dom i en benficka på mina byxor. Så har vi bakat hallongrottor och pysslat små ekorrar av samlade ekollon och lite fårskinns-spill. 

Ikväll har vi badat bastu och jag har tänt massor av stearinljus till middagen då vi avnjöt en mustig lammragu, nybakt bröd och rödvin. Höstmiddagarna är dom bästa. 

Och nu när mörkret faller tidigt, så är det tid för vila och eftertanke. Ingen stress eller brådska. Det kommer ett särskilt lugn med november månads inträde. En slags skarv. För sen kommer advent och allt fix inför jul. Och det har sin egen tjusning, men nu kan vi bara ta det lugnt och låta tiden ha sin gilla gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar