torsdag 26 november 2020

Nu börjar vi ladda!


Nog är jag en julälskare. Eller kanske mer en tiden-innan-jul-älskare. Det där pyntet. Gardinerna och alla andra textilier som bara används december och halva januari. Dofterna. Blommorna och riset. Smakerna. Musiken. 

Idag har jag startat med buller och bång. Ryggen ömmar rejält efter min framfart med dammsugare, mopp, fönsterputsmaskin och dammtrasor. Med Ajax, såpa och ättika. Med stänkflaska och strykjärn. Upp och ner på vindstrappan för att kånka ner lådor med belysning och pynt. Upp och ner på stolar för att hänga gardiner och julstjärnor. Som envisas med att hänga snett.

Men nu sitter jag i soffan och sippar på mitt jul-te och äter äppelkaka med vaniljsås och jag känner mig nöjd. Det börjar arta sig. Det ser snart ut som det gjorde i fjol och flera jular tillbaka. För på julen är jag mer konservativ än vanligt. Det ska vara som det brukar. Inget nytt krafs utan gammalt beprövat som hängt med i vissa fall väldigt länge. 

Så nu börjar vi ladda. På söndag är det första advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar