måndag 21 januari 2019

Ingen blodmåne men många stygn


Tyvärr fick jag inte se någon blodmåne i morse. Tittade ut genom fönstret kl 6.30, men fel riktning gjorde att den inte syntes inifrån, och eftersom det var minus 20 grader ute, lockade det inte direkt att klä på sig och gå ut.
Däremot fick jag höra av hantverkarna, som kom kl 7, att månen verkligen varit stor och alldeles röd. Den ene hantverkaren hade väckt sina båda söner för att dom skulle få se den magiska månen. Själv fick jag nöja mig med bilder folk lagt ut på instagram.

Jag har fortsatt att vila mitt onda knä idag. Har suttit på övervåningen med fleecetröja och en tjock pläd i en skön fårskinnsfåtölj, medan 4-5 hantverkare rivit fönster och dörrar på nedervåning och i källare. Huset blev ordentligt utkylt innan de nya fönstren och dörrarna kom på plats. Nu fattas karmar, fönsterbleck och badrumsfönster men sedan är det klart. (Om man inte tar med i beräkningen att alla fönster måste putsas, gardinstänger och gardiner sättas upp och resten av rummen storstädas, eftersom det dammat och släpats in skit, hur väl dom än täckt och dammsugit efter sig).

Men idag har jag bara roat mig med tråd och nål. Jag gick med i ett "mysterie-broderi", en uppgift som läggs ut på en sluten Facebook-grupp, där man ska tolka fyra dikter med någon veckas mellanrum.. Först ut var Stig Dagerman. Och det är så roligt, jag älskar fritt broderi, tiden har bara flugit fram idag. Nu fattas bara ett par detaljer, men till det behöver jag ett karbonpapper för att föra över en skiss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar