onsdag 23 januari 2019

Funderingar som skiftar fokus....

Hantverkarna är nu klara med sitt arbete. Alla fönster är utbytta, likaså ytterdörrar, karmar och fönsterbleck. Vi ska börja storstäda till helgen, men jag kände att jag ville börja lite smått redan ikväll.
Kanske inte så klokt, med tanke på att jag jobbat första dagen idag och har gått hela dagen med mitt knä och har ganska ont.
Men källaren var så bedrövlig, allt därinne, och det är mängder av grejer-vävstol, symaskiner, spinnrock, korgar, garner, matt-trasor, skinnspill, tyger, vadd och stoppning, sybehör, garnvinda, knyppeldyna mm mm. ALLT var täckt av ett tunt lager med blåbetong.
Jag började inne i hörnet. Dammsög, dammade, våttorkade. Två gånger. Allt textilt släpade jag ut på altanen där det ska få hänga under natten och vädra.  När halva rummet var någorlunda färdigt fick jag ge mig. Ta en dusch, skölja ögonen, snyta mig, borsta håret, allt för att bli av med känslan av att dammet invaderat hela min kropp.
Nu sitter jag i soffan med benet i högläge och en kopp te och börjar fundera på om det var hälsovådligt att vistas i källaren där lerdammet virvlade runt i luften och fick mig att nysa och hosta.
I blålera är det väl radon, och radon är väl cancerframkallande.....

Sen skulle jag skingra tankarna,  titta på Reneés brygga och drömma mig bort till sommaren.

Då började mobilen blippa oavbrutet.
Äldsta dottern och pojkvännen håller på med budgivning av ett hus. Det är 50 000 kr hit och 100 000 kr dit.....
Funderingarna flyttade lite fokus kan man säga......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar