tisdag 8 januari 2019

Besök hos en kinesolog.


Här hänger en förlaga till ljushållaren jag skrev om igår. Värmeljuset är batteridrivet,så att man inte behöver oroa sig för att träbiten eller broderiet fattar eld. Lågan fladdrar lite, och inger känslan av att det är ett riktigt stearinljus. Dock kan man inte "läsa av lågan", som jag hört att det finns magiska ritualer kring, t ex att olika färg på lågan har olika betydelser.

En annan form av "magi" var jag med om i fredags. Jag besökte en kinesolog i Stockholm för att göra en hälsoundersökning.
Kinesologi är modern västerländsk fysiologi, anatomi och rörelselära som på ett unikt sätt kombineras med urgamla kinesiska akupunkturlagar och österländsk kunskap om människans inre och yttre energisystem. Det är en metod att kommunicera med en annan persons nervsystem genom att testa spänningen i musklerna.
Det gick till så att jag fick ligga på rygg på en brits och så gjorde Anders (som min kinesolog hette) en manuell muskeltestning för att söka efter spänningar. obalanser och blockeringar i kroppen. Han gick grundligt tillväga och hela undersökningen och behandlingen tog 1 1/2 timme. Olika typer av beröring och tryck på olika ställen på huden och utlöser nervimpulser i de inåtgående nervbanorna vilket omedelbart kan registreras och tolkas av kinesologen. Det jag var mest förundrad över var när han la olika typer av preparat på kroppen och mina muskler i nacken plötsligt var mjuka eller hårda. Eller när jag skulle hålla emot armen i olika tryck och det gick lätt ibland men var svårt ibland. Det är svårt att förklara.
Obalanserna i min kropp sitter i höger njure, tjocktarm, ländrygg och vänster sida höft. Och det som behöver prioriteras först är höger njure, min kropp är tydligen störd av ett virus.
Jag har fått tre olika typer av preparat som ska intas dagligen i en månads tid för att få bukt med detta problem.
Jag tycker det är fascinerande och spännande, och det ska bli intressant att se om jag känner någon skillnad.
Anders sa att min kropp även ville uppmärksamma mig på ett mentalt plan, vilket han gjorde i form av att lägga en tarot-kortlek på min mage och känna sig fram till ett enda kort.
Men det berättar jag om en annan gång, för i det har jag inte landat ännu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar