tisdag 29 januari 2019

En slags mindfulness.....

De sista skälvande januaridagarna, sirligt gryningsljus och snön som täckt landskapet och fortsätter falla ner med sina skira kristaller.
Jag kokar havregrynsgröt och äter med äppelmoset vi kokade på egen skörd i höstas. Jag brygger starkt kaffe och sätter alarmet på 20 minuter, dröjer mig kvar vid köksbordet med tända ljus och min stickning, innan dagen måste skynda på mig för att jobbet kallar.
Men 20 minuter med stickornas svaga klirrande, maska för maska, varv för varv. Garnet, de små provdockorna, från en augustivecka 1982, med växtfärgning nere vid vattenbrynet, stora kittlar och öppen eld. Märk-lapparna berättar om Hundkex, Vitmåra, Mattlummer, Renfana, Björklöv, Rölleka och Krapprot. Nu har dom hängt och samlat damm tillräckligt länge. Jag lindar upp docka för docka och stickar en rund filt som ska valkas ihop till en sittdyna till kalla trädgårdsstolar i vår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar