onsdag 17 oktober 2018

Tänk om hösten är starten för en inre vår!








Nu börjar dom ligga i drivor! Löven alltså!
...och till viss del kollegorna också!
Det är ungefär mitt i höstterminen, vi börjar göra mitt-terminsbedömningar och det är mycket just nu!
En av mina kollegor bara gick hem idag, hon orkade helt enkelt inte. En annan tog ett snedsteg i trappen påväg ut från en lektion. Han kände sig yr och vimmelkantig. En suckade uppgivet under lunchen.
Själv känner jag mig energifylld och liksom lätt! När jag nämnde det för en kollega så himlade hon med ögonen och påminde mig om varför; nyligen en ledig vecka på Mallorca och en helg i London.
Dock kom hon efter vårt arbetslagsmöte och påpekade att nu såg jag faktiskt lite trött ut.....
Och så är det väl, när man sätter sig ner efter en hel dag med lektioner så blir man trött, för visst är det intensivt.
Men som jag och en annan kollega pratade om under lunchen, varken hon eller jag tror att vi kommer att bli utbrända, eller gå in i väggen. Dels börjar vi bli lite till åren, och dels är vi nog båda ganska så "grundade"och tar saker lite med ro. Men visst kan vi också uppleva stress och känna av en tung arbetsbörda periodvis.
T ex i morse när jag skulle ta fram en bedömning till en elev på datorn, och den var seg och inte ville starta, samtidigt som 3-4 elever räckte upp handen och behövde hjälp. Då fräste jag irriterat; -Usch jag vill ha papper istället! Varpå flera av mina elever sa; JA, det vill vi också. (Där blev jag faktiskt förvånad, trodde att det var jag som var mossig....)

Men man får ta till lite knep i vardagen för att hålla sig lugn.
Knep nr 1;  jag tog en stavgångspromenad kl 7 i morse. Kan liksom inte få nog av höstens fägring i naturen. Och jag sög på Sofia Sivertsdotters ord; Tänk om hösten är starten för en inre vår.

Knep nr 2; jag har bakat ambrosiakakor nu ikväll. Känner mig faktiskt harmonisk när jag bakar sockerkaka, det är något gammaldags rejält över det. När dom har svalnat ska jag ha på florsockerglasyr och syltade apelsinskal. På fredag ska dom ställas fram i personalrummet på skolan, det är årskurs 9 lärarnas köksvecka.

Knep nr 3; jag stickar framför Bonde söker fru. Så totalt intelligensbefriande och lättsmält!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar