tisdag 25 oktober 2016

Mörker-tider

Varje morgon brukar jag pressa citron, riva ingefära och värma upp vatten och slå över och röra om.
Sen ställer jag mig i vardagsrummet och läppjar på denna dryck samtidigt som jag tittar ut över dagen som startar i världen utanför fönstret; trädgården, ängen och skogsbacken.

I morse 06.30 var det, för första gången denna säsong, alldeles svart ute, och jag såg bara svaga konturer av mörka träd upplysta av gatlyktan vid cykelvägen.
Fick ha cykellyse på när jag cyklade till jobbet och från jobbet.
Cyklade ner på stan för att hämta min dator som varit på reparation och hem genade jag genom stadsskogen. Där var det verkligen becksvart och svårt att se alla rötter och slippriga höstlöv.

Till helgen slutar sommartiden, så nu går vi verkligen över i mörkertider.

Ja, jag vet; Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus
och  det behövs mörker för att stjärnorna ska lysa klart.

Och visst är det mysigt att kura inne med tända stearinljus.

Men jag behöver ställ-tid för att acceptera och landa i det.

Imorgon bitti ska jag gå ut och byta batteri på baklyset till cykeln och leta fram reflexerna för att sätta på mig.

Kanske kan jag "ställa om mig" nästa vecka, när jag har två lediga vardagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar