onsdag 14 september 2016

Kvällsmacka

Sitter och njuter av en kopp te och en kantarellmacka! Maken var ute i skogen på eftermiddagen och plockade.
Det smakar extra gott eftersom jag kommer direkt från ett dubbel-pass på Friskis & Svettis.
Min favoritledare på skivstång har ett pass nere på stan kl 19-20 och direkt efter är det 75 minuters yoga.
Testade den kombinationen nu ikväll. Det var nog första och sista gången, hädanefter nöjer jag mig med skivstång. Jag var så svettig efter det första passet och det kändes väldigt ofräscht att börja yoga. Dessutom var jag trött efter en intensiv arbetsdag och efter att ha tagit itu med veckostädning av huset när jag kom hem, så när det var avslappning somnade jag direkt och kände mig lätt förvirrad och frusen när jag hörde en avlägsen röst som uppmanade oss att "komma tillbaka" och börja sträcka ut kroppen. Det var, trots värmen, ruggigt att cykla hem i mörkret!
Men nu har jag provat, annars hade jag ju inte kunnat veta!
Och den här kvällsmackan smakar extra bra tack vare min ansträngning!!
Det blir inte så ofta kvällsmackor nuförtiden. Beror väl mest på att vi äter middagen ganska sent, och varken orkar eller är sugna på någon macka en eller ett par timmar senare. Men jag minns när barnen var små och vi åt tidigt, hur mysigt och gott det var att duka upp te och mackor framför teven. Ofta framför sportnytt, när pojkarna bodde hemma, Dom hade varit på träning och så samlades vi med kvällsfikat. Trots att inte sportnytt intresserade mig, blev det en mysig stund tillsammans.
För att inte tala om den där knäckemackan med smör och Kalles Kaviar och så ett glas kall mjölk till. Mamma och jag tog ofta det sent på kvällarna eller om vi inte kunde sova, och så fortsatte jag med det när jag flyttat ihop med maken och vi varit ute och dansat. Landade och kom till ro med den där kaviarknäcken!

Ack ja, minnen som väcks till liv. Men här ska nu inte väckas, utan tvärtom sövas. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar