torsdag 8 september 2016

Klockan som ringer till vila



Lilla vovven och jag cyklade hem från ett barnvaktspass på Gimogatan nu ikväll. Klockan var nio och vi hörde Gunillaklockan slå sin med sin vackra klang.  Det var fuktigt, men sensommarljummet i luften, och Majsan satt och tittade sig nyfiket omkring, från sin upphöjda plats i cykelkorgen.

Gunillaklockan gjöts till Slottskyrkan på 1500-talet, men efter den stora branden 1702 fick den sin plats i träställningen uppe i Slottsbacken och började tjäna som en s k vårdklocka. Sedan dess ringer den "i vård" kl 06.00,  dvs dags att stiga upp och ta sig an den nya dagens arbete. Och den ringer "ur vård" kl 21.00, dvs dags att bege sig hem och i vila.

Och det var just det vovven och jag skulle. Hem och vila!
Vovven är tillfälligt uppe på besök denna veckan, eftersom matte i Borås behövde lite hjälp med passningen. I morgon eftermiddag bär det av neråt landet igen. Väskorna står packade, symaskinen ska med liksom gardintyg. Cykeln är redan fastspänd på biltaket. Nu ska jag bara slänga ner lite kläder i en väska, ta en dusch och lägga mig att sova.
Sällskap under täcket har jag haft hela veckan. Och det är inte av maken, han har ett eget täcke....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar