måndag 19 september 2016

Gömda guldkorn

Min mamma älskade att gå på auktioner! Hon ropade in både det ena och det andra; möbler, tavlor, textilier, husgeråd och verktyg. Min spinnrock och nystvinda har jag henne att tacka för.
Och så kom hon över ett par lådor med handspunnet lingarn, färdigspolat på små prydliga spolar.
Det är dessa spolar jag nu sitter och väver mina disktrasor av. Gissa om det blir exklusiva disktrasor, med handspunnet garn!!
Ikväll blev jag också varse att dessa små spolar innehåller ett stycke historia!
Läs bara;


Önskar verkligen "Ensam, 45 år. Norrland" bara en brevvän till de mörka kvällarna?
För att inte tala om de käcka blåögda flickorna från Lappland som skrivit på rim?!


Och dessa relationsråd från LUNA är väl underbara;  När ni blir gift med honom blir ni säkert övertygad om att vad han gör, gör han för gemensamt bästa och redan nu kan ni öva er i en konst, som ni tydligen är nybörjare i; konsten att jämka sig.
Har svårt att tänka mig att det rådet skulle ges idag.....


Och tänk när ett frimärke kostade 15 öre .... 

Tidningen är daterad 1941.
Jag kan inte låta bli att undra vem som omsorgsfullt klippt ut dessa spolpapper och spolat garnet, för att inte tala om vem som spunnit allt detta garn!!

Tre spolar har jag använt nu ikväll, ser med spänning fram emot vad resterande spolar kommer att innehålla för intressant läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar