måndag 16 maj 2016

Min sköna höna....


... och Du ljuva duva, ja så blev äldsta dottern tilltalad i tågrestaurangen i morse, då hon åt frukost på väg från Göteborg till Uppsala. Lite gulligt, tycker jag. Och nu är hon här min duv-höna, och vi får rå om henne några dagar!

Med hönan kom jag att tänka på radioprogrammet jag hörde i bilen igår. En intervju med Viveca Lärn där hon berättade om hur titeln till hennes senaste bok kom till. Jag ser så fram emot att läsa den;




Och alldeles nyss, läste jag på nätet, att hon fått årets Piratenpris. En så värdig vinnare! Jag har alltid älskat hennes böcker. Från barnböckerna, med favoriten "Mimmi och kexfabriken" som barnen och jag nästan läste sönder. Och så alla böckerna om Saltön, som är helt ljuvliga, med sina olika, personliga karaktärer och fantastiska miljöer.
Hon verkar vara en så trevlig person, jag älskar hennes röst och hennes sätt att prata och berätta.
Det var t ex så härligt att höra henne berätta om hur hon skriver. Hon börjar med en titel, och sen kommer berättelsen. Hon skriver tidiga morgnar sedan tar hon en promenad och ibland måste hon skynda sig hem, för hon blir så nyfiken på att veta hur det går!
Snacka om kreativitet!

En gång i min ungdom, drömde jag om att bli författare. Har alltid tyckt om att skriva. Men jag känner att det här lilla blogg-skrivandet är fullt tillräckligt för att få min skrivklåda stillad. Till några romaner skulle klådan inte räcka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar