söndag 22 maj 2016

Min stad, Uppsala!

I den här stan är jag född och uppvuxen och har faktiskt tillbringat så gott som hela mitt liv, med undantag för några korta avstickare till Östersund, Dals Långed, Visby och Huddinge, i min ungdom.
Jag tycker om den här stan. I synnerhet, den här tiden på året.
Dagens iakttagelser;
Cyklade hemifrån 9:30. Förbi det gamla Ekeby bruk och fabrikslokalerna där numera olika skolor, föreningar och företag huserar. En strid ström av cyklister och bilar var på väg mot Friskis & Svettis, där det kl 10.00 är ett populärt medelpass på lördagar.
Vidare trampade jag genom studentområden som låg tysta och öde, inga studenter vakna ännu, så här i slutet av läsåret, är det mest nattlivet som är ansträngande!
Svag nerförslutning, förbi kyrkogården där storheter som Dag Hammarskjöld och Gustav Fröding vilar.
Förbi Linné-trädgården där febril aktivitet rådde. Svartbäcksgatan avstängd för biltrafik idag och massor av amatörträdgårdsmästare höll på att ställa i ordning salustånd längs med gatan. Idag firas Linnés födelsedag med späckat program inne i trädgården.
Vid missionskyrkan kryllade det av unga män i 25- 30-årsåldern. På väg till någon aktivitet, alla hade stora väskor med sig.
Själv hade jag tid hos min massör, en timme som snabbt passerade.
Skulle uträtta några ärenden på stan, passerade en törstig samling kvinnor på möhippa som drack coca cola och vin på gågatan, en mamma som sken som en sol och bar på en inplastad studentskylt, några gatumusikanter och en strid ström av folk med shoppingkassar.
Tog cykeln igen och cyklade längs med Fyrisån där alla ståtliga kastanjeträd blommar som allra vackrast nu, genom Luthagen med gamla hus och nya byggen mot Gimogatan och son och sonhustruns nya lägenhet, byggd på mark där Trafiksäkerhetsverket tidigare låg Här har alla barnen varit för att köra upp och skriva teori. Nu är allt jämnat med marken och en ny stadsdel håller på att växa upp..
Jag passade barnbarnet under eftermiddagen, medan föräldrarna röjde ur sin gamla lägenhet.
Vid halvsex-tiden cyklade jag hemåt, passerade mitt gamla föräldrahem i Rickomberga, där också en känd katt från sagans värld, huserat
Vidare genom studentområden, där innevånarna nu vaknat till och börjat göra sig redo för kvällens och nattens nöjen. Ikväll är det vårbal, och många stiliga frack-klädda unga män och kvinnor i långklänningar och tjusiga håruppsättningar var på väg mot stan.
Själv gick jag åt rakt motsatt håll med en glad liten vovve, som tillbringat hela eftermiddagen ensam. Nu promenerade vi längs den gamla banvallen mot Enköping. Där häggen, som i det närmaste blommat över, släppte sina vita, skira blomblad. Dom föll över oss som lätta snöflingor. Vidare ner i ravinen där Hågaån slingrar sig vid kvarnfallet. Här fick jag min första kyss av mannen i mitt liv.

Min stad, mina minnen. Här lever jag mitt liv, det är vackert och jag trivs!
Min stad, Uppsala!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar