lördag 5 januari 2013

Stockholmsutflykt

På Hallwylska palatset i Stockholm visas just nu en utställning med kläder från tv-serien Downtown Abbey. Den skulle egentligen tagit slut 6 januari, men har visat sig så populär att den förlängs till den 20 januari. När yngsta dottern och jag kom dit idag, ringlade sig kön långt ut på trottoaren. Jag har själv inte sett tv-serien, men kläder från längre tillbaka är intressant att titta på. Även nya kläder, jag minns en utställning på samma ställe för några år sedan där man visade drottning Silvias nobelklänningar från flera år. Oj, oj vilka klänningar. Kläderna idag var inte så många som jag trodde, men gav ändå en bra inblick från en svunnen tid. 1900-talets femton första år ungefär. Man skulle velat prova-men som en vän jag träffade sa;-Vi skulle aldrig komma i dom!! Och dom såg verkligen nätta ut, ändå var korsetten betydligt "snällare" än tidigare epokers, och kläderna hängde relativt löst på kroppen. Vackert var dom i alla fall klädda. Men dottern blev också vacker senare när vi-efter att ha jagat i massor av butiker-äntligen fick tag på en efterlängtad pälsväst. Räv och kanin i samma väst. Vilket öde för de djuren som i livet är fiender att nu få dela samma plagg........ Lite senare på eftermiddagen slöt maken och äldsta dottern upp och vi gick på restaurang och åt middag innan kvällens stora begivenhet; La cage aux folles på Oscarsteatern!
Vilken fantastisk föreställning!! Bland de bättre i musikalväg jag sett. Fart och fläkt, bra sångarinsatser, härlig musik, fantastiska dansare, underbara kostymer och dessutom väldigt, väldigt rolig. Vi var alla på ett strålande humör när vi vid kvart i elva-tiden bilade hem mot Uppsala igen. Med melodin ; Vår bästa tid är nu, ringande i öronen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar