onsdag 23 januari 2013

Öppet hus på jobbet

När jag vaknar på morgnarna brukar jag ligga kvar i sängen och tänja ryggen till liv i olika ställningar 10-15 minuter. Samtidigt går jag igenom dagen som komma skall och försöker tänka tacksamma tankar för att få en positiv start. I morse var det lite svårt med det positiva, eftersom jag visste att tolv timmars arbetsdag väntade. Men så kom jag på att tack vare att vi alla var beordrade att jobba kväll på skolans "öppet hus" så ska vi få halva 29 april ledig. Där hittade jag en positiv infallsvinkel!! När jag kom till jobbet och öppnade mailen fick jag mig också ett gott skratt. Ett mail från en socialarbetare jag träffat på ett möte i fredags hade skrivit att det var roligt att träffa mig citat; "jag kan förstå att du får bra kontakt med dina elever för du verkar så trevlig o obehaglig".......Tur att han skrev trevlig först, annars hade jag nog känt mig fundersam! När jag började på skolan för 14 år sedan var det knökfullt med besökare på öppethus-kvällarna. De senaste åren har det varit väldigt glest. Många privata skolor har tillkommit samtidigt som elevantalet sjunkit. Min egen arbetsplats har halverat sitt elevantal sedan jag började. Nu ska vi marknadsföra oss och slåss om de barn/ungdomar som finns. Själv stod jag i slöjdsalen och hade elever som jobbade, dom tycker att det är skoj att komma ett sådant här tillfälle. Som kompensation ska dom få ledigt en lektion, men de flesta utav "mina" elever ser det som en chans att få extra slöjd. Så visst är det lite trevligt, men jag var riktigt trött på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar