fredag 20 april 2012

Vill du älska i nöd och lust?

Ensam hemma en fredagkväll.
Imorgon är familjen bjuden på bröllop och då blev jag lite nostalgisk ikväll i min ensamhet och kom att tänka på nyårsafton 1983-84-kvällen före mitt och Kjells bröllop.
Vi skulle ju ordna allt själva i all enkelhet. Inbjudan till själva bröllopet hade vi lämnat ut på julafton, en vecka före själva vigseln. Vi skulle vigas i Gamla Uppsala Kyrka och ha en liten sittning efteråt i vår egen kvarterslokal på Helsingforsgatan.
Jag minns att vi var så upptagna med allt som skulle fixas så att vi glömde bort att vi skulle ha en brudbukett också! Tio minuter före stängningsdags på själva nyårsafton rusade vi in på en blomsteraffär. Vi blev nästan utskällda för att vi var ute så sent, det mesta var utsålt. Vi fick köpa det som fanns kvar, några röda rosor och ginst som inte var utslagen, men vi fick rådet att sätta den i en glasvas i en kastrull med vatten på spisen på lägsta värmen över natten, för att den skulle slå ut lite.
Vi spritsade kristyr på stora pepparkakshjärtan som placeringskort. Vi gjorde laxmackor, dukade och förberedde en bildvisning med text, där vi skulle visa en bild med rim till på var och en av deltagande gäster.
Tårta skulle svärmor och mamma baka och ta med.
Presenter hade vi avsagt oss. Så var det på det "glada" 80-talet!!
Jag hade dessutom sytt min egen brudklänning av en duk i konstsilke (som min mamma och pappa fått i bröllopspresent), ringen var mormors gamla vigselring som vi bara låtit gravera in  nytt namn och datum i.
Snacka om recykling!
Sedan dess har det här med bröllop blivit en stor grej!
Det vi ska på i morgon är min brors tredje! Egentligen fjärde, eftersom han med sin nuvarande kvinna redan är gift, fast det skedde i Thailand sommaren 2011, nu blir det en svensk ceremoni.
Och innan fredagkvällen övergår i lördag, ska jag gå och slå in bröllopspresenten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar