söndag 29 april 2012

Mitt Sannerbydygn

I traktorn sitter min kusin Åke och kör ut gödning!

Vi har just kommit hem från det vackra Södermanland efter ett dygns lantluft. Jag blir väldigt harmonisk när jag vistas där. Några långpromenader i skogen-igår skrämde jag upp ett stackars rådjur bara ett par tre meter ifrån mej när jag var ute för att plocka en bukett vitsippor och vårlök till middagsbordet. Satt länge på den gistna bryggan nere vid sjöbastun och bara njöt tystnaden. En lång middag tillsammans med mina nära och kära och så ett litet handarbete på kvällskvisten-vad mer kan man begära av livet?

Vid Årdala kyrka ligger flera släktingar begravna och vi var en sväng dit och planterade penseer. Här är mormor och morfars grav.
Det är en annan tid i byn nu mot förr. När jag var liten var det många människor som bodde här, full aktivitet i alla gårdar. Nu är det ingen av de tre bondgårdarna som har djur längre, bara en del åkermark som brukas och i "omkringhusen" bor sommargäster. Många lador står bara och förfaller. Visst känns det lite sorgligt. Ett liv som faller i glömska.
Och nu är vi tillbaka i stan igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar