söndag 22 april 2012

Gröna fingrar är inte riktigt min grej!

Vi har en trädgård! Inte är den så stor inte (vilket jag tackar för) men den kräver sin omvårdnad.
Jag har märkt att många kvinnor i min ålder verkar bli väldigt trädgårdsintresserade. Man talar odling, beskärning, bekämpning osv i alla sammanhang.
                                  Jag är inte där än! Om jag någonsin kommer dit.
Visst älskar jag det som växer; blommor, träd, buskar, gräs. Jag kan njuta väldigt mycket av att promenera i parker eller stora trädgårdar. ( Eller ännu hellre sitta ned på en picknickfilt). Min make fick t ex besöka Monets trädgård i Givenchy i torsdags och det var jag lite avundsjuk på.
              Men när det kommer till att hålla på med min egen så är entusiasmen inte lika stor.
Idag har jag ändå lekt trädgårdsmästare! Trotsade regnet och gick ut och krattade ihop fjolårslöv, klippte ner vissnade blomställningar, gödslade rosor och besprutade gräsmattan med mossmedel. Så ordentligt att jag fick missfärgade fingrar.
                  När jag var klar ska jag ändå erkänna att jag kände mej ganska nöjd.
Och vördnad känner jag när jag ser hur det spirar och växer där nere i jorden, hur allt vill opp i år igen, det kalla aprilvädret till trots!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar