lördag 21 oktober 2023

Tystnad


 Tystnad! 

Ibland finns det inget bättre! Jag inser att jag har ett ganska så stort behov av just tystnad. I mitt jobb var det oftast väldigt mycket ljud, stolar som skrapade mot golvet, elever som sorlade, symaskiner som surrade, stoj och stim i korridorer och uppehållsrum, i lärarrummet inte mycket bättre, prat, prat, prat. Hemma har det alltid varit livat med barn, barnbarn, hundar. Och missförstå mig rätt; Jag älskar när det är liv omkring mig. Verkligen älskar jag att samla folk, prata och skratta, skoja och umgås. Lyssna på musik, har alltid musik i bakgrunden när jag lagar mat, när vi äter mat.

Men så har jag ett stort tysthetsbehov också. Maken han lyssnar alltid på poddar. Alltid. Eller på P1. När vi åker bil så har jag som krav att efter en podd, godmorgon världen eller dylikt, så ska det vara musik. Jag blir så trött av för mycket prat om olika ämnen, behöver tid att smälta vad jag just hört. Men han är tvärsom.

Därför blev den här kvällen lite lyx-tillvaro. Maken är på fotbollsmatch, dottern kom och hämtade lilla vovven och ingen har ringt på telefon eller dörr. Jag sitter i soffan med tända ljus och min stickning och det enda som hörs är diskmaskinen. Önskar att jag kunde säga att det vore öppna spisens sprakande som hördes, men eftersom jag inte har någon öppen spis, så är ju det omöjligt. Diskmaskinens surr och stearinljusen får vara min kompensation. 

Man ska ju ha något att önska sig och längta efter också. I mitt fall är det; en öppen spis, en sjöbastu och ett stort fyrkantigt kök!

Men just nu är jag tillfreds med att det är precis som jag har det! 

Framför allt; Tystnaden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar