fredag 20 oktober 2023

Gluhwein har inget med jul att göra!


Första gången jag drack gluhwein var för 38 år sedan i Lofsdalen. Vi var där med goda vänner på skidsemester, deras två-åring hade fått full slalomutrustning, medan vår 2-åring fick åka i bärsele på ryggen. Det blev mörkt vid halv-fyra tiden på eftermiddagarna och då gick vi in för stugmys, och jag minns hur himla gott det smakade med gluhwein. Det värmde så gott. Så för mig har det blivit en "after-ski-dryck", oavsett månad. Jag drack det även på en julmarknad i Berlin för flera år sedan, och där var det såklart lite julkänsla. Men idag, när jag tog eftermiddagspromenaden med lilla vovven (jajamen, jag fick hämta lilla vovven idag, för dottern skulle till Stockholm, så nu har vi hund ett dygn) då blev jag så himla frusen och akut sugen på en varm gluhwein, så jag letade fram kryddor, skar apelsin och tillredde varsitt glas till maken och mig.
Han har varit på föreläsningar hela dagen och jag har varit på fotvård, köpt hem plastlådor och fyllt med alla mina tyger i syrummet, så nu är där ordning, sen har jag dammsugit och hundpromenerat, så det var skönt att sitta ner i lugn och ro och läppja på det varma, söta, krydd-doftande vinet. Läste att Blossa kommer ut med sin årgångsglögg, men att den är samma som 2004 nämligen vinteräpple. Tydligen firar årgångsglöggen 20 år. Kommer inte ihåg att jag drack den då, så det blir väl till att testa den i år. Bättre sent än aldrig!  Tänk att det faktiskt bara är 2 månader till jul......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar