tisdag 31 maj 2022

Jag är en human being - inte en human doing!


 

När man är på ett sådant ställe som Masesgården på yoga flow-kurs, hur lätt är det inte då att bara vara och tänka kloka tankar om livet. Där har du bara dig själv att bry dig om. Du får maten serverad och kan bara glida runt mellan olika aktiviteter eller för den delen låta bli att gå på aktiviteter och bara vara. Sen kastas man in i vardagen och det blir genast svårare att landa i sitt inre och finna ro. Särskilt nu när det bara är två dagar kvar tills betygen ska vara satta. 

Idag hade jag t ex ett långt samtal med en förtvivlad elev som är helt slut av stress och dåliga tankar om sig själv. Själv hade jag en hel hög med arbete att göra, men samtalet fick ta den tid som behövdes, det var viktigare att finnas där för eleven och lyssna. Några direkta lösningar hade jag inte att komma med, men jag tror ibland att lyssnandet kan göra lika stor nytta. Och att försäkra eleven om att inget inte är så allvarligt att det inte går att rätta till. 

För så mycket har man fått med sig i livet, att man vet att saker sällan är så allvarliga och livsviktiga som dom kan verka. Eller som man tror i sin ungdom. Att något står och faller med bara enstaka händelser. Det finns alltid nya tillfällen, nya möjligheter. Chans att göra om.

Och jag har faktiskt, mellan varven idag, dvs mellan stressade elever som måste bli klara med uppgifter, mellan lektioner som går i varandra så man knappt hinner gå på toaletten, när jag ser hur högarna med färdiga elevalster på skrivbordet bara växer sig högre, när utvärderingarna från eleverna svämmar över i inkorgen. Då har jag faktiskt kunnat stanna upp, tagit ett djupt andetag och tänkt tillbaka på min yogalärares ord; Du är en Human Being, inte en human doing. Du behöver R M I (rätt mental inställning). Allt vi behöver finns i nuet och Lyckan ligger i din tomma hand. Jag har lagt händerna på hjärtat, den ena knuten, den andra öppen omslutandes den knutna. Min inre krigare och min inre fredsmäklare.

Kanske tycker någon att det låter flummigt. Men den som vet, den vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar