onsdag 4 maj 2022

Vardagslyx av rester!


 Kom hem kvart över fem och hade inte en aning om vad jag skulle laga till middag. Jo, jag gör veckomatsedlar, och idag hade jag faktiskt planerat raggmunk, men så skulle maken ut och ta en öl med en gammal kollega och kunde inte säga riktigt när han skulle komma hem. Raggmunk ska ätas direkt, annars är det inte gott.

Men jag tog en kik i kylen och så blev jag miljösmart! 

Först svängde jag ihop en pajdeg som jag tryckte ut i en form och ställde kallt. Med mjöl från Landberga gård så blir bara skalet en njutning! Sen plockade jag fram en bit av julskinkan från frysen, en näve ledsna champinjoner, en kvarts bit purjolök, en halv zuccini, en halvfull burk basilikapesto som hamnat längst in bakom lingonsylten  och så rev jag en gammal ost-skalk. Vispade ägg och mjölk, och blandade ihop allt och slängde in i ugnen allt medan jag gick upp och lade mig i badet med en liten ansiktsmask.

När jag sen kom ner i köket igen så doftade det ljuvligt! Hann precis göra iordning en plåt med krutonger av brödet jag bakade häromdagen som jag slängde in i ugnen för rostning-då kom maken och vi kunde äta middag tillsammans. Fick bli ett glas rödvin till!

Vardagslyx av rester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar