måndag 26 juli 2021

Sista måndagen i juli

Jag har sovit så bra i mitt lilla rum, ända till i natt. För precis när jag skulle gå i säng i går kväll, så fick jag se en stor spindel på väggen ovanför sängen. Jag tog flugsmällan för  att drämma till den, men missade såklart och den föll någonstans..... Då var jag  först tvungen att riva upp alla sängkläder och skaka, för dela säng med en spindel var jag inte sugen på. Sen flyttade jag undan sängen och kollade under och bakom. Tomt. Förmodligen hade den hunnit krypa in i något skrymsle, men det var ändå med viss bävan jag kröp till sängs i går. Och jag sov ganska dåligt. Vaknade mycket.
Därför var det skönt när alarmet gick 07.15. Hade satt det för att cykla ner och ta ett morgondopp före frukost.
Det var ljuvligt! Tänk att ha en sådan här makalös strand att kunna cykla ner till varje morgon!
Efter frukost satt jag kvar och stickade. Väderleksrapporten hade varnat om åska klockan 9 och 10, och jag som hade tänkt cykla kustvägen till Byrums raukar idag, ville helst slippa åskväder.



Det hände inget, så kl 10 gav jag mig iväg. Det var en grådisig himmel men solen tittade ändå igenom molnen då och då.

Fint sällskap längs med vägen.


Framme vid raukfältet. Här var så mycket bilar och folk! Ett under att jag lyckades få en bild utan människor. Men det kan bero på att det faktiskt kom en regnskur strax innan, och folk vallfärdade till sina bilar.

Jag cyklade Byrumsvägen mot Löttorp. En km utanför samhället stannade jag vid Ölands ullcentrum, från början en ren ull- och garnbutik, men nu säljer dom även ull- och linkläder. Jag hade behov av en ny rundsticka, eftersom min gått sönder, och jag höll på fördärva min stickning i morse. Jag provade mig också igenom säkert 10 olika linnekoftor, för jag är på jakt efter en stickad, oblekt i tunt lin. Hade ingen tur den här gången.


Väl inne i samhället var det lunchdags och jag gick till rekommenderade "Kalk, kök och bar" och beställde en ljuvligt god Gazpacho och ett glas rosé-vin.


Efter måltiden cyklade jag ner mot vattnet igen. Låg vid stranden och tog igen mig efter maten. Blundade, läste och tog ett dopp.
Framåt kvällskvisten trampade jag tillbaka till pensionatet.
Färgerna är så vackra när det är mulet. Det blir ett så annorlunda landskap, mot om solen skiner. När jag cyklade ner för att se solen sjunka i havet ikväll, så kom det en lätt regnskur, men det var fortfarande varmt och vackert i horisonten.
Nu hoppas jag på spindelfritt, så börjar jag bli redo för att lägga mig och läsa!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar