fredag 23 juli 2021

På Öland

På Öland befinner jag mig fr o m nu och en knapp vecka framöver. 
Just i detta ögonblick har jag precis kommit tillbaka från Sandvik hamn där jag satt och såg solen sjunka i havet. Välkommen tillbaka i morgon, sa jag innan jag cyklade tillbaka till pensionat Haga.


Den här vackra sten-ladan står längs med vägen in mot pensionatet.


Det här bedårande lilla enkelrummet är mitt krypin. Utanför fönstret har jag en stort trädgård, jag ser långt ner mot Sandvik, ett stort vindkraftverk snurrar mot den orangefärgade himlen. Fåglar som tjattrar och svalornas svirrläten hörs genom det vidöppna fönstret, täckt av myggnät.


Jag åt frukost i morse och drack en slät kopp kaffe på flyget, men sen hann jag inte få i mig något, så när jag klev av bussen kvart i fyra ett par km från pensionatet så var jag utsvulten. Fick ringa upp pensionatet då jag inte visste åt vilket håll jag skulle gå, och dom var så vänliga att jag blev upphämtad i bil. Efter incheckningen fick jag mitt rum och min hyrcykel och så trampade jag ner till en fiskrestaurang och beställde in soppa.


Till dessert blev det egentillverkad gelato från ett litet glasscafé intill restaurangen.


Sen har jag mest tillbringat kvällen med att sitta och glo. För den inverkan har vatten och fri horisont på mig. Och även om det bildades moln vid horisonten så att man inte fick se solen klart sjunka i vattnet, så var varje minut ett magiskt skådespel. Ackompanjerat av vågorna som slog in över stranden och klirret av tusentals stenar som slog emot varandra när vattnet drogs tillbaka till havet. Ett ljud som skänker lugn och ro.
Det känns så fantastiskt att få ha möjlighet att vara här på denna plats och jag ska ta tillvara varje sekund! Till och börja med genom att sova!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar