lördag 31 juli 2021

Blueberry hill

Fats Domino och Blueberry Hill. Av någon anledning dök den gamla hiten upp i mitt huvud i blåbärsskogen idag. Jag filmade lilla vovven, när hon idogt "plockade blåbär", eller rättare sagt hon nosade upp en buske med blåbär och liksom drog av bären med munnen, sen smaskade hon njutningsfullt. Jag la ut den filmsnutten på Instagram, tillsammans med den här melodisnutten.  Så mycket spänning vet jag inte om det var, men den där låten, den är riktigt bra, så gammal den är. Och så blev den såklart "parkerad" i mitt huvud idag!


Gott om blåbär var det också!
Maken han gick där och rafsade med bärplockare. Själv föredrar jag att plocka blåbär för hand. Lite mer mindfulness! Och även lite mer färg på händer och naglar. Men det hör liksom till, den här årstiden.
Jag plockade 2 liter medan maken plockade 5 liter. Men så hade han halva skogen med sig hem också, och bären var blöta. Mina bär var torra och fina och jag kunde bara hälla ner dom direkt i infrysningsburkarna. 


Termoskaffe och bullar hade vi såklart med också. Det hör till att ha picknick i skogen!

Ikväll grillade vi lammsteksskivor marinerade i citron, timjan och olivolja. Till dessert blev det blåbärspaj, men den gjorde jag faktiskt redan igår, på infrysta blåbär sedan i fjol. Tillsammans med vaniljsås. Gott. är det! Liksom det är väldigt gott att slänga ner en näve frysta blåbär i havregrynsgröten vintertid.. Det förrådet tror jag faktiskt blev säkrat i dag!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar