söndag 25 juli 2021

Nu vet jag vad lårskav betyder!

Jag har hört talas om "lårskav", men inte riktigt förstått innebörden. Förrän nu!
Igår cyklade jag 4 mil iklädd en riktigt kort omlottkjol. Det är ju så varmt ute.
Min hyrcykel är en rejäl damcykel med högt upprätt styre, tre växlar och en rejäl tant-sadel.
Så pass rejäl att om man cyklar med en kort-kort kjol så gnider låren emot den breda sadeln, och det blir skavsår!
Jag var illröd mellan låren igår kväll. Idag har jag cyklat ca 3 mil, och jag klädde mig i shorts för att skydda mina ömma lår. Det funkade men var ingen njutning.


Här är byggnaden Haga pensionat, mitt nuvarande hem, ett charmigt gammalt hus byggt 1924. 


Det blåste friskt idag. Jag tog cykeln och trampade söderut längs kusten. Här var det mycket mer bebyggelse, mer trafik och människor, än när jag styrde kosan norrut igår. Hittade ingen egen strand, utan fick vackert bada med bad-dräkten på, vid Äleklinta badplats. Cyklade också förbi Kamel-ranchen som varit med i "Bonde söker fru", men jag såg varken kameler eller bonde.

                                                   
Däremot blev min cykelfärd lite av en "kultur-söndag" då jag först -mitt ute på landet- besökte Skabbekattens keramik och konstatelje.



...och därefter Edins lustgård. En fantastisk plats med en trädgård, som visserligen var torr och bränd av den här sommaren, men ändå njutbar, och så en ateljé med en makalös kvinna som var glasdesigner, målade tavlor, höll på med keramik, snickrade och stickade. Vilken tusenkonstnär!

Dagens middag intogs i Djupviks hamn på restaurang Elise. En riktigt god Wallenbergare och en riktigt kall öl! 


Kvällens solnedgång gömde sig bland molnslöjor. Kanske de moln som väderleksrapporten utlovar för morgondagen. Det får visa sig. Jag är i alla fall oerhört tacksam över den här fantastiska dagen i mitt liv! Trots lårskav!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar