söndag 15 mars 2020

Försöker värja mig.....

I dessa corona-tider känner jag att det är nödvändigt att värja mig från nyhetsflödet för att inte drunkna!
Ett bra sätt var att fly staden till mitt lilla sörmländska paradis! (Även om det tog emot lite, eftersom dottern, pojkvännen och deras hund kom hem över helgen. Men jag hann mysa med dom i fredagskväll och på lördagsfrukosten!)

För flera veckor sedan hade vi för denna helg bokat in en förmiddagsfika hos faster Majbritt i Björkvik och en tidig middag hos faster Margareta och farbror Rune i Nyköping för att sedan ta en kvällsmacka och övernattning i Sannerby, Årdala socken utanför Flen hos kusin Åke. Nu påverkade ändå Corona-viruset vår planering, så de två första stoppen skjuts på framtiden. Men kusin Åke var inte rädd för smittan och ville gärna ha besök!


Han har annat otyg att bekymra sig över, då Granbarksborren går lös på hans skogsbestånd och skamlöst sänker timmerpriserna och tvingar till avverkning långt innan ursprungsplanen. Vi tog en långpromenad och han visade på barken där man tydligt såg de små krypens framfart och hur virket blir blåakatigt och inte duger till annat än eldning, enligt svenska mått mätt.

På lördagkvällen hade vi lång sittning i mitt favoritkök, där det bjöds på rådjurssadel, svampsås, goda viner och ostar. Mycket prat och mycket skratt och så hård kamp på yatzi.


I morse, efter frukost,  gick min syster och jag ut i de friska mars-vindarna. Det blev inget dopp vid vårt badställe men vi beskådade fantastiska natur-is-skulpturer längs med strandkanten. Vi skrämde upp en flock grågäss och vi plockade ett fång tussilago innan vi gick tillbaka hem och lagade lunch-soppa och semlor som vi avnjöt innan hemfärd till Uppsala.
Bilradion fångade oss tillbaka till verkligheten och uppdaterade oss om det senaste för virusets framfart, och min syster berättade om otäcka konspirationsteorier som hon läst om på nätet. Vart detta tar vägen vet ingen, men jag fick i alla fall en kort andningspaus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar