måndag 2 mars 2020

Bara vara eller Vara bara....


Det kommer en tid för varma klipphällar och solnedgångar i vattnet. En tid för kajakfärder på spegelblanka ytor. För nätter i tält. För morgnar när allt är tyst, bara en och annan mås som skränar och spritköket som susar när kaffevattnet värms. En tid att bara vara.

Men den tiden är även nu, ser bara annorlunda ut.  En tid för arbete 8-17. En tid för myskläder i soffhörnet tillsammans med en kanna te. En tid för att betala räkningar och en tid för att diska. För att dammsuga och handla mat. För att förbereda morgondagens lektioner och planera in aktiviteter i kalendern. En tid att vara i på ett annat sätt än bara.

Sofia Sievertsdotter skriver; Idag fyller resten av våra liv år. Låt oss fundera på om det vi planerar att göra gynnar den vi vill vara om tio år. Små, muskulösa och innerliga kliv bygger en vacker morgondag. Låt mig se medvinden i mitt liv idag. Ge mig luft under vingarna. Gör mig handlingskraftig när åtgärder behövs, men påminn mig också om att vila när ett arbete är slutfört. Låt mig träda i karaktär.

Dagens "tacksam för" är alla de mängder av kramar jag fick på "återträffen" för fjolårets årskurs nio-elever på skolan idag. Så härligt att återse alla elever som mötte mig med så mycket glädje, innerlighet och tacksamhet. T om de som inte riktigt nådde upp till sina önskebetyg, verkade uppriktigt glada åt att se mig. Jag blev nästan rörd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar