torsdag 29 augusti 2019

Tack hjärnan!


Sitter på altanen, ensam med min blomkålssoppa och mitt nybakade bröd och funderar över hur många intryck som egentligen får plats i en hjärna under knappt ett dygn......

Kl 00.00 hörde Stjernsundsuret slå 12 slag, hörde några nattsuddande studenter prata utifrån
Kl 01.00 hörde uret och strax därpå en rejäl åsksmäll
Kl 01.30 hörde regnet börja smattra mot altan-taket
sen måtte jag äntligen somnat
Kl 06.20 stängde av alarmet och låg 10 minuter och gosade med vovven
Kl 07.00 färdigklädd, åt frukost och läste tidningen
Kl 07.30 borstade tänderna och tog ut hunden på promenad
Kl 08.00 cyklade till jobbet
Kl 08.30 hade lektion med årskurs 9, visade film om förhållanden i textilindustrin, stod samtidigt och rättade skrivningar om bomull och miljö
Kl 10.00 cyklade hem, gick promenad med vovven. Vovven som blev rädd för att renhållnings-arbetare höll på att tömma papperskorgar längs med vår promenadväg. Satte en deg. Tog en kopp kaffe och en bulle innan det var dags att bege sig till jobbet igen
Kl 11.50 hade lektion med årskurs 7, pratade om strykjärn och gick igenom arbetsbeskrivning, en kollega kom upp och berättade om en tråkig klassrumshändelse som jag måste ta tag i.
Kl 13.30 drog kopior inför fredagens projekt med särskolan, fick skynda mig för att få tag på en lärare som kunde återberätta den tråkiga händelsen. Fick skynda mig för att hinna få tag på eleven innan nästa lektion, blev då vittne till ett gruff mellan två andra elever som jag fick rådda i. Fick be vikarien som hade påbörjat sin idrottslektion att jag behövde prata med elev. Elev blev irriterad men efter lite snack så förstod han nog ändå allvaret i händelsen. Jag gick för att mejla föräldrarna. Då kom en ny träslöjdslärarkollega upp för att stämma av ett gemensamt projekt. Fortsatte mejla. Fick skicka sms till förälder där jag saknar kontaktuppgifter.
Kl 15.45 hade packat ihop för att cykla hem när kollega kom upp och berättade att en elevs cykel blivit stulen, fick gå tillbaka till mitt arbetsrum och ringa föräldrar, som inte svarade. Tog med kontaktuppgifter och cyklade hem.
Kl 16.00 Förälder ringde upp och det blev ett långt samtal. Bakade ut degen till brödformar. Gick ut med vovven.
Kl 17.00 Cyklade till Ica för att handla, kom hem och satte brödet i ugnen, skar äpplen till en äppelkaka, kokade blomkålssoppa. Förälder messade ett svar på en tidigare fråga, en annan förälder ringde och bad om uppgifter för att logga in på dator. Tog ut brödet ur ugnen, satte in äppelkakan. Kokade vaniljsås.
Kl 18.00  Tog ut äppelkakan ur ugnen. Satte mig och åt. Ringde min norska väninna som blev farmor i söndags, pratade länge.
Kl 19.30  Diskade, gjorde iordning morgondagens matlådor. Syster ringde och pratade.
Kl 20.00 Maken kom hem, vi stämde av dagens händelser. Jag tog en dusch. Kollade igenom instagram och snap, skickade ngr hälsningar.
Kl 21.00 Te, äppelkaka och vaniljsås framför tv-nyheterna.
Kl 21.45 Dags för sista kvälls-promenaden med lilla vovven.

När jag sen borstar tänderna så läser jag ett par kapitel ur min bok. Innan jag somnar får hjärnan gå igenom 3 tacksamhetstankar och så skrolla av att jag har koll på morgondagen.

Ikväll tror jag att jag ska tacka för att jag har en hjärna som pallar med så här mycket information på bara en dag.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar