torsdag 22 augusti 2019

Olika åldrar, olika förmågor

Yngsta barnbarnet, 8 månader, har lärt sig krypa, nu går det undan.
De äldsta, 5 1/2 år och 4 år, är med sina föräldrar i Turkiet, och båda har -på rekordtid- lärt sig dyka och simma.
Såg grannflickan härom morgonen, har alltid cyklat till skolan med hjälm på huvudet, men nu när hon börjar årskurs nio, är hjälmen undanstoppad.

Varje ålder har sina framgångar.....

Pratade med en elev i klassen häromdagen. Hon verkade så otroligt ambitiös, frågade hela tiden om prov och läxor, berättade att hon skaffat privat läxhjälp och älskade skolan. När jag frågade om hon inte gjorde något annat än skolarbete på fritiden sa hon att hon brukade hjälpa sin mamma att städa, för mamman var så gammal. Jag frågade hur gammal mamman var och flickan svarade; 51 år........

Varje ålder har också sina begränsningar......

Jag testade att delta på ett "danspass soft" på morgonen innan jobbet idag. Vi var 12-15 kvinnor, samtliga från 60 år och uppåt. Med tanke på att jag för ett år sedan sprang på intensivgympa, skivstång, step och spinning, kändes det märkligt. Att jag nu platsar bland detta klientel.

Läste min journal på nätet häromdagen, där stod det om en "kvinna 61 år". Jag undrade först vem det kunde vara. Sen insåg jag att det ju är jag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar