måndag 21 maj 2018

Sparka ut soffpotatisen från mitt hem!

Usch så dålig jag varit på träning den här våren!
I februari kom influensan som höll i sig en månad och jag körde mest yoga och promenader en längre period efteråt.
Sen var jag på hugget efter skidsemestern vid påsk, där jag fick tillbaka energin genom skidåkning och utevistelse. Hemma igen gick jag på ett cirkelfyspass och gjorde illa mig i bröstbenet. Det knakade verkligen till och jag fick avbryta för det gjorde så ont. Det satt i tre veckor och jag gick på värktabletter och fick nöja mig med promenader.
Så for vi till Korsika och det blev vandring och cykling i krävande terräng så att jag överansträngde mina knän, men jag var ändå energifylld.
Så varför har jag inte kommit igång nu då?! Visserligen har jag promenerat och cyklat, men jag vill yoga, gympa, spinna, simma och träna skivstång.
Läste senast idag en artikel om hur viktigt det är att träna när man är äldre. Muskelmassan försvinner så mycket snabbare vid stillasittande och inaktivitet hos en 70-åring kontra en 20-åring. Visserligen har jag 10 år kvar till att fylla 70, men i alla fall, det gäller att underhålla kroppen!!
Jag har nog skyllt lite på värmen, att jag hellre vill vara ute i friska luften. Men å andra sidan har jag kunnat gå upp en timme tidigare för att köra ett stavgångspass, som jag gjort förr om åren den här perioden. Jag har nog skyllt på att det varit mycket på jobbet och jag har suttit kvar där istället för att prioritera träning. Väl hemma har jag tyckt att det varit så mycket att göra i trädgård och med mat och tvätt och så har jag velat bara ta det lugnt och inte kommit iväg.
Hjälp, håller jag på att bli en soffpotatis???

Imorgon eftermiddag ska jag stå och mäta längdhopp i sandgropen vid nya IFU Arena, där friluftsdagen ska gå av stapeln. Kanske får jag en kick av alla spänstiga tonåringar så att jag kan komma igång med träningen genast!

För det här stämmer ju;

Så nu sparkar vi ut soffpotatisen från mitt hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar