måndag 14 maj 2018

Inget mellan hägg och syren

I år blir det inget mellan hägg och syren! All växtlighet kommer samtidigt, när termometern ligger på 25-26 grader, flera dagar i rad. Fort går det, man hinner knappt blinka!
Själv fick jag ett mellan, när jag kom hem från jobbet, innan jag drog iväg och veckohandlade. Och det tack vare att yngsta dottern är i Paris med några väninnor sedan i fredags. Jag passar lilla vovven.
Lilla vovven behöver promenad! Alltså blev det ett mellan, när jag tog ut vovven på långpromenad.
Och det var då jag gick och funderade över hur viktiga mellanrum i livet är.

Allt ska ju gå så fort.Eller är det min ålder som gör att jag funderar över detta?

Minns så väl hur min egen mamma tjatade på mig att ta det lugnt. Hur hon ofta suckade, eller ruskade på huvudet och tyckte att jag höll på med för mycket och aldrig kunde ta det lugnt. Medan jag själv tyckte att jag hade full kontroll över livet och snarare tyckte att hon var en bakåtsträvare som inte förstod mig.

Det här med att "ha många järn i elden". Hur bra egenskap är det egentligen?

Jag själv är i alla fall mer och mer beroende av mellanrummen, kanske har jag blivit lik min egen mamma.
Tiden mellan aktiviteter. Tid att reflektera och vila. Tid att känna efter och fundera. Inte bara gå på.

Så blir det ingen tid mellan hägg och syren, så får man väl skapa tid själv.

Nu är det t ex dags att gå ut med vovven igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar