torsdag 28 september 2017

Torsdag

Maken är med sin praktik på kursdagar  i Nykvarn torsdag-fredag, så jag förväntade mig en kväll i ensamhet.
Så blev det inte!
Yngsta dottern, pojkvännen och lilla Majsan dök oväntat upp! Dottern ska på en intervju för en praktikplats på tisdag, och eftersom hon är lektionsfri till nästa torsdag, så passade hon på att åka hem redan nu. Tanken var att hon skulle komma med tåg i morgon bitti, men pojkvännen som varit bortrest ett tag, han bilade ner i går för att hämta hem henne idag!
Så bra att jag städade på förmiddagen och bakade bröd och gjorde en äppelkaka när jag kom från jobbet!
Och kvar av den här veckan är en studiedag imorgon. Vi ska förkovra oss i det pedagogiska dataprogrammet Unikum. Alla lärare ska sitta på föreläsning och workshops. Är det vettigt använd tid?
Jag funderade på det där med "vettigt använd tid" idag när jag ringde till hudmottagningen för att få ett råd om konstiga blåsor jag fått i ansiktet. Sköterskan som svarade lät trött och sa att tyvärr finns det inga läkartider, vi har sjukskrivningar och stora pensionsavgångar, och din läkare är inblandad i att jobba med ett stort nytt datasystem på sjukhuset.

Lärare som sitter med datorer och läkare som sitter med datorer.
Borde inte båda dessa yrkesgrupper  ägna sin tid åt människor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar