tisdag 8 augusti 2017

Bland rabarberblad och lavendelblom

Dofter, dofter!
Det ligger kvar en svag doft av lavendel i hela köket! Jag har skördat och tillverkat lavendelvatten, att spraya tvätten med, före strykning. Jag har repat torkade stjälkar och haft i papperspåsar, att stoppa i små handbroderade lavendelkuddar. Och så plockade jag in en bukett med rosor, luktärt och lavendel, som står på köksbordet.


Lavendeln har vuxit sig frodig, och är ett kärt tillhåll för alla humlor!


Receptet på lavendelvatten;
massor av blommor, vatten så det täcker. Koka upp. Ha i några droppar Teetreaoil. Låt svalna. Sila. Förvara i mörk flaska i kylen. Späd med vatten i en duschflaska när du vill dofta över tvätten före strykning.





Jag tog också rätt på rabarbern som vuxit upp för andra gången. Jättestjälkar med blad. Kokade en stor sats rabarbermarmelad med vaniljstänger i. Provsmakade den på kryddskorpor till kvällsteet.



Och gjorde en sats rabarbersirap, så att jag kan göra RabarberMojito till helgen!

Lavendel sägs hjälpa mot sömnlöshet, oro och yrsel, så nu ser jag fram emot en god nattsömn!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar