onsdag 7 juni 2017

Var är logiken??

Jag undrar om jag är den enda kvinnan i världen som lider av pms, trots att jag passerat klimakteriet?
Har sökt på nätet, men på alla sidor jag hittar står det att pms försvinner efter övergångsåldern!

Det stämmer inte. Med ca en månads mellanrum har jag ett par, tre dagar/nätter när jag;
1. Sover sämre 2. Konstant är sugen på något och måste äta 3. Är lättirriterad och sur för att sen bli nedstämd och ledsen.

Det jag slipper är molvärken i magen och blödningarna.
Jag åt östrogentabletter under ett par års tid, när vallningarna var som värst. Nu har jag någon enstaka, kortare vallning, men det blir med längre och längre mellanrum. Tack och lov, dom var inte trevliga!!

Det som står, om den fas jag befinner mig i nu är ingen direkt upplyftande läsning! Nämligen:
1.att det är högre risk att drabbas av hjärt-, kärlsjukdomar 2. mindre östrogen ger ökad aptit samtidigt som förbränningen minskar och det är lättare att gå upp i vikt, svårare att gå ned 3.  muskelmassan minskar 4. slemhinnorna blir torrare och skörare 5. tillväxthormonerna som håller hud och hår på topp minskar 6.  underhudsfettet minskar vilket gör oss rynkigare, samtidigt som fettet lagras på nya ställen, t ex midjan 7.  man måste jobba hårdare på att stärka skelettet och förebygga benskörhet.

Allt sägs ha en mening, men i det här fallet har jag i alla fall svårt att se den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar